Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Blbec k večeři

Le Diner de cons
Francis Veber

Sehráno 11. a 18. listopadu 2006

Ke dvacátému výročí svého založení připravila
Malá Divadelní Společnost Janov, její členové a příznivci

Režie / úprava scénáře: Hynek Dörner st.
Inspicient / nápověda: Olina Šuryová
Světla / zvuk: Hynek Dörner ml.

Osoby a obsazení

Francois Pignon - Jiří Rais
Piere Brochant - Jan Dörner
Christin Brochant - Bohunka Raisová
Jen Leblanc - Zdeněk Kačírek
Lucien Cheval - Hynek Dörner st.
doktor Sorbier - Josef Šurý
Marlene - Jana Stuchlá

"Dojemný, skoro poetický nešika, který si neumí udělat čaj, aniž by riskoval, že vyhodí do povětří celý dům," tak popisuje svého přítele Francise Vebera slavný herec Gérar Depardieu, který však jedním dechem obdivuje obratnost, s jakou tento francouzský scénárista a režisté vystavuje své ďábelsky dokonalé příběhy.

Francis Veber se narodil 28. 7. roku 1937 na pařížském předměstí Neuilly-sur-Seine ve spisovatelské rodině. Nedokončil studia medicíny a práv, během vojenské služby působil jako novinář v Alžírsku, pracoval jako reportér Radia Luxemburg.

Na počátku 70. let vystoupil do světa filmu jako scénárista, napsal scénáře řady velmi úspěšných komedií, natočených jinými režiséry, a později začal sám natáčet filmy jako režisér.

Proslavil se i jako autor divadelních her. Hlavní postavou jeho děl bývá nepřízpůsobivý antihrdina, do něhož autor promítá vlastní neurózy. Tohoto Pignona či Perrina, jak se Veberovy hlavní postavy jmenují nejčastěji, pak zpravidla doplňuje pragmatický cvynik zosobňující vlčí pravidla normálního světa.

Z nepřiměřeného vztahu pak vznikají tragikomické, absurdní s iruace, jak je tomu i v jednom z jeho vrcholných děl, Blbci k večeři, jehož inscenaci Vám dnes představujeme.

K úspěchu jeho filmových scénářů,  jako například u snímků Bezva finta, Muž z Acapulca, Velký blondýn s černou botou a návrat Velkého blondýna či Otec a otec přispěla i spolupráce se špičkovými francouzskými herci Paulem Belmondem, již zmíněným Gérardem Depardieuem a Pierrem Richardem.

Právě typicky francouzská citlivost, cit pro absurditu a jemná, ničivá ironie však možná zatím brání Veberovi prosadit se výrazněji i v Hollywoodu, kde nyní žije a tvoří.

"Až v USA jsem zjistil, jak velmi jsem francouzský," přiznává Veber.

 

Stránka

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři

Blbec k večeři


Stránka